Den siste reisen – Tilbake til rivieraen
Den 52. Norske filmfestivalen er inne i sine siste timer, og årets festivalpriser ble delt ut på avslutningsseremonien på Edda kino i kveld. “Den siste reisen – Tilbake til rivieraen” og “Vi har ennå i morgen” vant filmprisene, mens “Halima” vant Beste prosjekt under Nordic Co-Production Market og “Tape” vant prisen for Next Nordic Generation.
Fem priser blir presentert under festivalen: Publikumsprisen, Gledessprederen, Beste prosjekt, Next Nordic Generation og Audentiaprisen.
Publikumsprisen
Publikumsprisen er gitt av Den norske filmfestivalen. Juryen har bestått av Martin Mentzoni, Olav Andre Åserød Myklebust, Torunn Steensnæs, Lidia Fyllingsnes og Ingvild Konstanse Bentsen. Juryleder Martin Mentzoni overrakte publikumsprisen til “Vi har ennå i morgen”. Publikumsprisen deles ut i samarbeid med Haugesunds avis
Dette er juryens begynnelse:
Det var mange vakre, fantastiske og forskjellige filmer vi måtte se, men én skiller seg spesielt ut. Åpningsscenen fanger deg, både med humor og vold. Du er fanget og kan ikke rømme – akkurat som hovedpersonen. Historien er rørende og intens, du må se hvordan dette ender. Og akkurat når du tror du vet, innser du sakte, med en tåre i øyet og et smil – at du hele tiden tok feil. Vinneren av Publikumsprisen er “Vi har ennå i morgen”.
Vi har ennå i morgen
Gledessprederen
Gledessprederren skal være filmen som sprer mest glede. Denne prisen deles ut av festivalen og en jury utnevnt av Norske kinosjefers forbund. Juryen har bestått av Ida K Balto (Aurora Kino), Morten Ørmen (Lillehammer kino), Silje Utkilen (Hamar Kino), og Christin Berg, juryleder (Nordisk Film Kino), Prisen ble tildelt “Den siste reisen – Tilbake til rivieraen”, og består av et trykk av Terje Rafdal. “Marching Band” fikk hederlig omtale.
Jurybegrunnelse fra Gledessprederjuryen 2024
Juryen har vurdert de 20 filmene i hovedprogrammet, samt aktuelle filmer fra Fokus Norden-programmet. Det var flere filmer som vi vi ble begeistret over, blant annet franske “The Marching Band” av Emmanuel Courcol. Det dukket imidlertid opp en film som raskt åpenbarte seg som en ekte ‘gledesspreder’. Dette er en de filmene som makter å sette hele kinosalen i samme gode elektriske stemning, med gråt og latter om hverandre. En fantastisk film å oppleve sammen og der vi virkelig forstår at film er best på kino, og som har blitt løftet fram av alle som har sett den på festivalen. Filmen ble en enorm suksess i sitt hjemland, og er en roadmovie der en sønn ønsker å ta med sin far på en reise der gode minner gjenoppleves og gir livsgnist. Filmen er et sjarmerende portrett av en far som har viet livet sitt til andre uten å forvente noe tilbake, samt et dypdykk i vennskap og redselen for å miste den man er glad i. Filmen er rett og slett en hyllest til livet, en varm film om et varmt menneske, som blir høstens feelgood-dokumentar på kino!
Vinner av Gledessprederen 2024 er den svenske filmen “Den siste reisen – tilbake til rivieraen”, regissert av Filip Hammar og Fredrik Wikingsson. Filmen distribueres av Selmer Media.
Den siste reisen – Tilbake til rivieraen
Beste prosjekt
Prisen går til det beste prosjektet i Nordic Co-production Market. Vinneren får delta på Producers Network in Cannes samt et tilskudd på 3 500 euro i form av naturalytelser fra Totalpost Finland. Vinneren kåres av en jury bestående av Bartholomew Sammut fra Berlinalen, Magdalena Banasik fra m-appeal og Petri Kemppinen fra Totalpost Finland.
Her er juryens begrunnelse:
Etter en veldig lang og berikende vurdering med bakgrunn i den høye kvaliteten på prosjektene, har juryen fattet en beslutning!
For en film som utstråler en enorm mengde varme og empati, som vi så reflektert i den rørende og underholdende presentasjonen. En film som utforsker en historie vi ennå ikke har sett komme fra Finland, har juryen besluttet å tildele Beste Pitch-prisen til Naima Mohamud og Anita Hypponen med filmen “Halima”.
Halima
Prisen for Next Nordic Generation
Årets jury har bestått av Gunnbjörg Gunnarsdóttir, Fredrik S. Hana and Elisa Pirir. Den består av NOK 20,000, gitt av CAPA, gitt til produksjonsteamet bak den beste avgangsfilmen fra de nordiske filmskolene. Vinneren av årets Next Nordic Generation er “Tape” med hederlig omtale av “Liksom City”.
Her er juryens begrunnelse:
Hederlig omtale går til en film som fanget vår oppmerksomhet på en noe uforklarlig måte. Vi vet ikke helt hva vi så på, men vi ble grepet av karakterene, den quirky humoren og den smarte fortellerteknikken. Filmen bryter med konvensjonell dramaturgi og har en virkelig særegen rollebesetning. I tillegg var kinematografien ryddig, klippingen skarp og lyddesignet godt gjennomført. Den hederlige omtalen går til “Liksom City” av Tobias Klemeyer Smith.
Vinneren av Next Nordic Generation går til en film som, med sin livlige stil og taktile lyddesign, åpner en portal inn i menneskesinnet. Filmen vekker en frykt for at ting faller fra hverandre og minner oss på at livet konstant trenger reparasjon. Den kaster oss inn i minner om ødelagte gjenstander med lekne og surrealistiske bilder, og formidler en rekke menneskelige følelser uten å ytre et eneste ord. Det er også en hyllest til et verktøy som alle filmskapere har et kjærlig forhold til, en redning i nødens stund, som kanskje ikke alltid er perfekt – men som får jobben gjort. Prisen går til “Tape” av Candace Hui Wing Ki.
Tape
Audentiaprisen
Under den 52. filmfestivalen ble Eurimages' pris Audentiaprisen delt ut under avslutningsseremonien. Audentiaprisen er en pengepremie på 30 000 Euro, som skal fremme større likestilling i den europeiske filmindustrien. Juryen bestod av Iram Haq, Ståle Stein Berg og Benedicte Danielsen.
Dette er juryens begrunnelse:
Audentia-juryen vil gjerne starte med å uttrykke vår hjertelige takk for æren av denne oppgaven. Å fordype oss i mørket på kinoen og engasjere oss i et fascinerende og velkuratert konkurranseprogram har føltes som en filmatisk retreat. Vi er dypt takknemlige for denne muligheten!
Filmene vi har sett spenner over et bredt filmatisk spektrum, fra små, intime observasjoner til virkelig grensesprengende og uttrykksfulle verk. Likevel la vi merke til en felles tråd som løper gjennom nesten alle disse filmene: perspektivet, blikket. Det er en påtakelig dimensjon av taktilitet, kroppslighet og sensibilitet i filmene vi har sett – kvaliteter som ikke kjennetegner alle filmer, men som utvilsomt tilfører et ekstra lag til den filmatiske opplevelsen og til filmene vi har nytt denne uken.
Dagens vinner eksemplifiserer dette perfekt, og starter bokstavelig talt med et smell, samtidig som den raskt etablerer en sterk emosjonell kontrakt med sitt publikum. Vi ble fengslet av filmens ekstraordinære formelle presisjon, filmatiske lekenhet, og dens unike evne til å blande et klassisk melodrama med både seriøse temaer og humor. Alt dette er vevd sammen med en smart samfunnskommentar.
Filmen er en nostalgisk, og samtidig en virkelig original, sjangerpastisj som lar oss se vår samtid gjennom nye øyne. Lite visste vi at en smart revitalisering av italiensk neorealisme var akkurat det vi trengte i dag, eller at skildringen av vold i hjemmet, kvinners kamp og samfunnsutvikling kunne håndteres med slik uanstrengt letthet og vidd.
Det er derfor med stor glede at vi tildeler årets Audentiapris til Paola Cortellesi for det vi betrakter som et moderne mesterverk: filmen “Vi har ennå i morgen”.
Vi har ennå i morgen
Årets avslutningsfilm er Nok regissert av Odd Einar Ingebretsen, og produsert av Odd Einar Ingebretsen og Per Schreiner.
Nok er en henrivende granskning av mor-datter-forholdet, hvor vi gjennom sterk dialog og dynamisk skuespill observerer det som blir deres siste samtale.
Nok