Arne Hestenes’ journalistpris tildelt Ida Lødemel Tvedt under Den norske filmfestivalen

24. august 2021

Den prestisjefylte og tradisjonstunge Arne Hestenesjournalistpris ble i kveld delt ut under en pressemiddag på Rådhuset i Haugesund, i anledning Den 49, norske filmfestivalen. 

Prisen gikk til essayist Ida Lødemel Tvedt. Hun er utdannet ved Columbia University og har undervist i litterær essayskrivning ved Columbia, Universitetet i Oslo og Skrivekunstakademiet. Tvedt er oppvokst og bosatt i Bergen.

– Årets Hestenes-vinner er noe så sjeldent som en kulturkritiker av den gode gamle sorten, sier jurymedlem Sigrid Hvidtsten om årets prisvinner. Les juryens fulle begrunnelse under. 

Skarp og nyansert kulturkritikk

Juryen hedrer Lødemel Tvedts evne til skarp og nyansert kulturkritikk, uavhengig av kulturform. De fremhever hennes unike evne til å se selv de minste detaljer i det store bildet. 

Årets jury for Hestenesprisen har bestått av Den norske filmfestivalens direktør og programsjef Tonje Hardersen, leder i filmkritikerlaget Mode Steinkjer, institutt for journalistikks Trygve Aas Olsen og Dagbladets Sigrid Hvidtsten.

Prisen består av et diplom og et pengebeløp på 25 000 kr.

Om Hestenesprisen

Arne Hestenesjournalistpris for film, portrett og annen kulturjournalistikk blir som oftest bare kalt Hestenesprisen. Den ble opprettet av Dagbladet-journalisten Arne Hestenes i samarbeid med Den norske filmfestivalen og Institutt for Journalistikk – og hedrer fremragende kulturjournalistikk. Prisen ble delt ut første gang i 1993. Tidligere prisvinnere inkluderer Hans Olav Brenner,  Ingvild Wedaa Tennfjord, Vetle Lid Larsen og Linn Ullmann.

I år deles prisen ut gjennom et samarbeid mellom Den norske filmfestivalen, Dagbladet, Institutt for Journalistikk og Norsk Filmkritikerlag.

Prisen ble delt ut av festivaldirektør for Den norske filmfestivalen Tonje Hardersen i Haugesund 23. August. 

Her er juryens fulle begrunnelse:

– Årets Hestenes-vinner har en helt spesiell penn. En penn som bukter seg. Som en slags juvelbesatt kobra kveiler den seg rundt det journalistiske materialet. Glinsende, glitrende, myk og elegant. Før den brått setter tenna rett i huden, der den er aller tynnest, der det gjør mest vondt.

Årets Hestenes-vinner er noe så sjeldent som en kulturkritiker av den gode gamle sorten. En som ikke begrenser seg til å skrive om bare litteratur, bare musikk eller bare film, selv om hun selvfølgelig er innom alle disse sjangrene, men en som ser kulturen i et større mellommenneskelig perspektiv. I spalter og essays skriver hun om hvordan vi snakker og hvordan vi skriver, hva vi har på oss og hva vi gjør. Hun analyserer og dissekerer kulturen som holder oss sammen, som river oss fra hverandre, og hun gjør det med sitt særegent vestlandske blikk for maktstrukturer.

Årets Hestenes-vinner skriver spalter på nynorsk, bøker på bokmål og har bodd i New York. Det gir spaltene og essayene hennes et slags internasjonalt løft. Med hennes penn kan et essay om bjørka på Aasentunet i Hovdebygda framstå som internasjonalt signifikant. Hun har en spissfindig evne til å tolke små symboler inn i en større sammenheng.

Hør bare på denne kvasse analysen av Melania Trumps klesdrakt, publisert i en spalte i Dag & Tid:

– Om mote er kunstforma vi aldri slepp unna, og teiknsystemet som høver seg best til å diagnostisere samtida, kva skal ein seie om drakta Melania Trump hadde på seg då ho nyleg talte til det republikanske landsmøtet? 

1. Ho såg bra ut. 2. Ho såg ut som om ho var klar til å invadere Belgia. 

Essayist og spaltist Ida Lødemel Tvedt er en svært verdig Hestenes-prisvinner.

Hun har en penn som snart er klar til å invadere Belgia.