Arne Hestenes’ journalistpris ble delt ut under Den norske filmfestivalen

18. august 2020

Den prestisjefylte og tradisjonstunge Arne Hestenes’ journalistpris ble i kveld delt ut under en pressemiddag på Rådhuset i Haugesund, i anledning Den 48. norske filmfestivalen.

Prisen gikk til Ragnhild Brochmann, kunst- og motehistoriker og spaltist i Morgenbladet. Brochmann er utdannet ved Universitetet i Oslo.

I motsetning til det mange tror, så er det ikke overfladisk det vi ser rundt oss. Det er ikke engang overflate. Det er selve livet, sa Brochmann fra talerstolen like etter jurybegrunnelsen var lest opp.

Åpen, nysgjerrig og analytisk

Brochmann «ser oss utenfra, pirker borti oss, dissekerer kulturen vår» heter det blant annet i juryens begrunnelse, som også fremhever prisvinnerens evne til å rette et kritisk blikk mot det de fleste av oss anser som hverdagslig, og hennes åpne, nysgjerrige og analytiske blikk.  

Årets jury for Hestenes-prisen har bestått av kulturredaktør i Dagbladet Sigrid Hvidsten, festivaldirektør for Den norske filmfestivalen Tonje Hardersen, fagmedarbeider Trygve Aas Olsen ved Institutt for Journalistikk, og leder av Norsk Filmkritikerlag, Mode Steinkjer. Prisen består av et diplom og et pengebeløp på 30 000 kr.

Om Hestenes-prisen

Arne Hestenes’ journalistpris for film, portrett og annen kulturjournalistikk blir som oftest bare kalt Hestenesprisen. Den ble opprettet av Dagbladet-journalisten Arne Hestenes i samarbeid med Den norske filmfestivalen og Institutt for Journalistikk – og hedrer fremragende kulturjournalistikk. Prisen ble delt ut første gang i 1993. Tidligere prisvinnere inkluderer Hans Olav Brenner, Ingvild Wedaa Tennfjord, Vetle Lid Larsen og Linn Ullmann.

I år deles prisen ut gjennom et samarbeid mellom Den norske filmfestivalen, Dagbladet, Institutt for Journalistikk og Norsk Filmkritikerlag.

Prisen ble delt ut av journalist og kritiker i Dagbladet, Inger Merete Hobbelstad.

Juryens begrunnelse:

Arne Hestenes hadde elsket tekstene til årets prisvinner.  

Kunsthistoriker, motehistoriker og Morgenbladet-spaltist Ragnhild Brochmann kler seg i språket som om hun skal på fest. Gjennom sine faste Morgenbladet-oppdrag dyrker hun den presise spalten, hun vet at djevelen ligger i de språklige detaljene og hun ser på det andre kan oppfatte som hverdagslig og ubetydelig med et åpent, nysgjerrig og analytisk blikk.  

I 2020 er den visuelle kulturen altomfattende. Vi bruker opp mot fem timer om dagen på mobilen. Men i kulturjournalistikken fokuserer kritikken fortsatt på de gamle stolpene, litteratur, musikk, film, tv, kunstutstilllinger. Brochmanns prosjekt er derimot helt unikt. Hennes kritiske blikk er vendt mot det vi ser hver dag – og dermed nesten ikke legger merke til. Om det er om vestkantens hang til beige frakker i spalten «Estetikeren», eller om det er et nytt blikk på en gammel by i sommerspalten «Oppdragelsesreisen».  

Men uansett hva teksten handler om, går hun like analytisk, kunnskapsrikt og spissfindig til verks. Hun ser oss utenfra, pirker borti oss, dissekerer kulturen vår. Tekstene hennes begynner kanskje med noe vi andre oppfatter som helt hverdagslig, og ender som regel med å si noe om sant om den visuelle kulturen vi omgir oss med. Hun stiller små spørsmål, men kommer med store svar.  

Og hun gjør det med språklig bravur.